- Strona główna
- Ekspozycje
- Czasowe
- Fajans holenderski ze zbiorów Jana Jaworskiego. Motywy zdobnicze XVII–XX w.
Fajans holenderski ze zbiorów Jana Jaworskiego. Motywy zdobnicze XVII–XX w.

Fajans holenderski, wystawa czasowa, gablota „Pamiątkarstwo”
Wystawa czasowa „Fajans holenderski ze zbiorów Jana Jaworskiego. Motywy zdobnicze XVII–XX w.” to druga, po Muzeum Zamku w Janowcu, odsłona unikatowej w zbiorach polskich kolekcji ceramiki zebranej na przestrzeni lat przez Jędrzeja Jaworskiego (ojca obecnego właściciela).
Udostępniona w amfiladzie na parterze pałacu w specjalnie przygotowanych pomieszczeniach dawnego apartamentu gościnnego Zamoyskich, podkreśla ciągłość i znaczenie pasji gromadzenia artefaktów, tak bliskiej I ordynatowi kozłowieckiemu – Konstantemu Zamoyskiemu.
Ekspozycja stanowi przegląd form i motywów zdobniczych typowych dla holenderskich wyrobów fajansowych (zwanych powszechnie „delftami”).
Ten reprezentatywny zestaw obejmuje najbardziej charakterystyczne rodzaje naczyń dekoracyjnych i użytkowych: okazałe wazy z pokrywami – tzw. „przystrajacze szafy”, smukłe wazony „flety”, talerze, garnitury kominkowe, serwisy, jak również kafle i wyroby pamiątkarskie (w tym miniaturki tradycyjnych chodaków). Przewijają się popularne zdobienia: ukwiecone kosze, wzory roślinne, flora, ptaki, żaglowce, wiatraki, sceny rodzajowe, pejzaże, portrety, a także motywy inspirowane ceramiką dalekowschodnią.
Wśród stu dziewięćdziesięciu czterech obiektów odnaleźć można także przedmioty powstałe pod wpływem fajansu holenderskiego, wyprodukowane w Niemczech i we Włoszech.
Ekspozycja uzupełniona jest obrazami z dawnej kolekcji kozłowieckiej stanowiącymi kopie malarstwa niderlandzkiego. Obrazy poddane konserwacji i eksponowane we wnętrzach pomieszczeń gościnnych to m.in. Portret kupca z Dordrechtu Jacop Trip, kopia Marii Podlewskiej (1862-1948), wg Rembrandta Harmenszoona van Rijna - Anglia, Londyn, koniec XIX w.; Portret Jeana de Montfort, będący kopią nieznanego autora wg Anthony’ego van Dycka - Włochy, Florencja, koniec XIX w.; Autoportret, kopia wg Rembrandta Harmenszoona van Rijna z II połowy XIX w.; Autoportret, kopia wg Rubensa - Austria, Wiedeń, koniec XIX w., czy Martwa natura w typie holenderskim, niemieckiego malarza Adama Ludwika Kunza - Monachium, 1918 r.