Niestety minęły czasy, gdy na łamach „Tygodnika Ilustrowanego” publikowano relacje z wystaw światowych sztuki, przedstawiając dzieła i uczestników niczym sportowców, w szaleńczym skrócie opisując zachwyt lub dezaprobatę. Takie opisy miały sugerować przyszłym kupującym jak kształtuje się sytuacja na rynku sztuki, jakie są tendencje i zmiany. To właśnie takie relacje i krytyczna ocena dokonań wystawowych stanowiły cenną wskazówkę. Zmieniały się mody, techniki plastyczne i gusta. Nie zmieniało się jednak od wielu lat to, co czyniło wnętrza wielkopańskiej rezydencji podpisaną wizytówką właściciela – potrzeba reprezentacyjnego portretu. Głównym determinantem doboru artysty, który miał uwiecznić wizerunek zamawiającego, był warsztat autora, najlepiej uznanego.
Konstanty Zamoyski, I ordynat kozłowiecki, stworzył wyjątkową kolekcję portretów. Był również właścicielem niemałego, bo liczącego ponad półtora tysiąca obiektów zbioru fotografii. Przeglądając postacie uwiecznione w albumach, mamy okazję zobaczyć nie tylko bliższych i dalszych krewnych, wpływowych możnych, ale i podziwianych artystów oraz dzieła sztuki. Wśród tych ostatnich jest również szkic autoportretu Leopolda Horowitza [il. 1].
Leopold Horowitz, węg. Lipót Horovitz, urodził się 2 lutego 1838 w Rozgony, koło Koszyc. Pochodził z rabinackiej rodziny. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Wiedniu z najwyższą nagrodą. Podróżował i pracował w Berlinie, Dreźnie, Monachium i Warszawie. Poślubił siostrzenicę wybitnego malarza Aleksandra Lessera, Rozę z Londonów. Mieli pięcioro dzieci: Jerzego (1875–1948), Zofię (1877–1941), Armina (1880–1965), Janinę (1882–1941) i Stefanię (1887-1942). Malował głównie portrety, które były cenione za elegancję i uważane za doskonałe, ale tworzył również sceny z życia diaspory żydowskiej. Pracował dla „Tygodnika Ilustrowanego”. Wielkim wyróżnieniem dla artysty i przyczynkiem do wzmożenia rozwoju kariery był złoty medal na wystawie międzynarodowej w Wiedniu w 1873 roku, oraz kolejny w 1891 na wystawie w Berlinie. W 1889 roku został powołany na stanowisko dyrektora Akademii Sztuk Pięknych w Budapeszcie. Uznanie warsztatu i kunsztu artysty zwiększyło liczbę lukratywnych zleceń na tworzenie eleganckich portretów od arystokracji i mieszczaństwa. Szczytem sławy Leopolda Horowitza stał się moment, gdy został poproszony o namalowanie portretu cesarza Franciszka Józefa I i jego małżonki cesarzowej Elżbiety (1896 r.).
Dobra sytuacja materialna rodziny pozwoliła na przeprowadzkę do Wiednia i zorganizowanie na najwyższym poziomie domowej nauki dzieci. Idąc za swoją pasją, syn malarza – Armin – również wybrał karierę malarską. Tworzył liczne dzieła o tematyce batalistycznej, był oficjalnym malarzem wojennym. Najmłodsza córka Stefania, zainteresowana chemią jądrową, była wybitnym doktorem nauk chemicznych.
Artysta zmarł w Wiedniu 16 listopada 1917 roku, w wieku 79 lat. Jego żona Roza nie mogła pogodzić się z jego odejściem. Z tego powodu Stefania, najmłodsza z córek, porzuciła karierę naukową i wspierała matkę. Po jej śmierci powróciła do Wiednia i poświęciła swą uwagę stworzeniu centrum edukacyjnego dla dzieci z trudnościami w nauce. W 1938 roku Muzeum Wschodniosłowackie w Koszycach zorganizowało w rocznicę setnych urodzin artysty wystawę monograficzną Leopolda Horowitza, a projekt plakatu do niej stworzył jego syn Armin [il. 13]. W tym samym czasie narastająca niechęć do obywateli pochodzenia żydowskiego, w przededniu wybuchu II wojny światowej, zmusiła Stefanię do ucieczki z Austrii. Razem z siostrą Zofią Natanson mieszkały w czasie wojny w Warszawie. Obie trafiły do obozu zagłady w Treblince, gdzie zginęły.
Leopold Horowitz malował dla Konstantego Zamoyskiego parokrotnie, a najważniejsze jego dzieła to portrety I ordynata kozłowieckiego i jego małżonki Anieli z Potockich, namalowane w 1877 roku [il. 2,3]. Oba wizerunki są wytworne, eleganckie i zachowują konwencjonalną kompozycję. Postacie ukazane są na ciemnym tle, w ciemnych stonowanych barwach. Portrety są pełne wyrazu i z podkreśloną psychologią postaci. Artysta z wirtuozerią przedstawił faktury tkanin i wzory, co widoczne jest zwłaszcza na portrecie Anieli Zamoyskiej.
Kolejne wizerunki stworzone dla Konstantego Zamoyskiego to portret księcia Adama Jerzego Czartoryskiego [il. 7], nie tylko brata babki ordynata, ale przede wszystkim działacza niepodległościowego i polskiego męża stanu. Konterfekt stanowi odwzorowanie słynnej fotografii wykonanej przez Nadara w 1856 roku, znajdującej się również w albumie należącym do Konstantego Zamoyskiego [MPK/F/1265]. Pod koniec XIX wieku Leopold Horowitz namalował dla Zamoyskich portret Tomasza Potockiego, ojca Anieli, ziemianina, ekonomisty i publicysty. Portret powstał w oparciu o fotografię Karola Beyera z roku 1860 roku.
Ostatni wizerunek autorstwa Horowitza przedstawia Józefa Zamoyskiego, szanowanego ziemianina, innowatora i wizjonera. Postać niezwykle dla Konstantego ważną, jego mentora i nauczyciela. To w jego majątku młody Konstanty zdobywał praktyczne szlify w gospodarowaniu majątkiem. Tu za inspirację do namalowania postaci posłużyła fotografia Józefa Zamoyskiego wykonana przez Waleriana Twardzickiego.
Wszystkie wizerunki cechuje ten sam, pełen elegancji ciemny ton i miękkość konturów.
We wspomnianych albumach z fotografiami odnajdziemy jeszcze trzy zdjęcia przedstawiające portrety stworzone przez Leopolda Horowitza: Marii z Sanguszków Alfredowej Potockiej [il. 4], Alfreda Potockiego [il. 5] i Elżbiety Amelii Eugenii cesarzowej austriackiej – zwanej Sisi [il. 6].
Twórczość Leopolda Horowitza możemy odnaleźć w wielu muzeach i galeriach Europy. Portrety nadal zachwycają swym realizmem i kunsztem wykonania. Niewątpliwie jego życiorys i dokonania zasługują na fascynującą powieść.
Podpisy do fotografii:
- Autoportret Leopolda Horowitza, fotografia zabytkowa, koniec XIX wieku, nr inw. MPK/F/42, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
- Leopold Horowitz, Portret Anieli Zamoyskiej, 1877 r., olej, płótno, nr inw. MPK/MR/44, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
- Leopold Horowitz, Portret Konstantego Zamoyskiego, 1877 r.; olej, płótno, nr inw. MPK/MR/45, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce.
- Atelier fotograficzne Karoli & Push, Portret Marii Alfredowej Potockiej namalowany przez Leopolda Horowitza, Polska, 1886-1890, fotografia zabytkowa, nr inw. MPK/F/364, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
- Atelier Ostapowicz/Wybranowski, Portret Alfreda Potockiego namalowany przez Leopolda Horowitza, Lwów, koniec XIX wieku, fotografia zabytkowa, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
- Josef Löwy, Elżbieta Amelia Eugenia, cesarzowa austriacka, namalowana przez Leopolda Horowitza, Wiedeń, 1899, fotografia zabytkowa, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
- Portret Adama Jerzego Czartoryskiego (1770-1861) |, Leopold Horowitz (1837-1917), Polska, Warszawa, 1887 r., olej, płótno, nr inw. MPK/MR/43, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
- Leopold Horowitz, Portret Tomasza Potockiego, wg fotografii Karola Beyera, początek XX wieku, olej, płótno, nr inw. MPK/MR/256, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
- Leopold Horowitz, Portret Józefa Zamoyskiego, 1880, olej, płótno, nr inw. MPK/MR/1381, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
- Atelier fotograficzne Imricha E. Rotha w Koszycach, Leopold Horowitz w zaaranżowanym atelier Koszyce, ok. 1867 r., fot. zabytkowa, zbiory Muzeum Wschodniosłowackiego Koszyce
- Leopold Horovitz, Autoportret, 1915.r., olej, płótno, zbiory Muzeum Wschodniosłowackiego w Koszycach
- Fotoateliér Heydenhauss & Robert, Leopold Horowitz w swoim atelier w Wiedniu przed portretem córki Zofii, Wiedeń, 29. 4. 1902 r., fotografia kolodionowa, zbiory prywatne rodziny Janousek, źródło: https://www.archinfo.sk/design-art/leopold-horovitz-strateny-najdeny-lost-found.html
- Armin Horowitz, Projekt plakatu wystawy z okazji setnej rocznicy urodzin Leopolda Horowitza przygotowanej przez Wschodniosłowackie Muzeum w Koszycach, 1938 rok, źródło: https://slovakia.travel/en/leopold-horovitz-lost-found#prettyPhoto
Autoportret Leopolda Horowitza, fotografia zabytkowa, koniec XIX wieku, nr inw. MPK/F/42, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
Fotografia zabytkowa w kolorze sepii przedstawiająca portret Leopolda Horowitza, malarza jako mężczyzny w sile wieku. Postać ukazana jest do ramion, głowa lekko zwrócona w lewo, oczy skierowane wprost na patrzącego. Twarz portretowanego jest szczupła, pociągła, włosy średniej długości, ciemne lekko rozwichrzone. Artysta ma uładzony, ciemny zarost, bujną brodę i długie wąsy. Ubrany jest w bliżej nieokreślony surdut lub garnitur. Tło portretu jest jasne i neutralne, całość w kolorze sepii.
A sepia-colored historic photograph depicting the portrait of Leopold Horowitz, a painter in his prime. The figure is shown from the shoulders up, with the head slightly turned to the left and eyes directed straight at the viewer. The portrayed face is slim, angular, with medium-length, slightly tousled dark hair. The artist has neatly arranged dark facial hair, a lush beard, and long mustaches. He is dressed in an unspecified frock coat or suit. The background of the portrait is bright and neutral, all in sepia.
Leopold Horowitz, Portret Konstantego Zamoyskiego, 1877 r.; olej, płótno, nr inw. MPK/MR/45, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce.
Portret Konstantego Zamoyskiego w ujęciu do kolan. Wizerunek przedstawia postać mężczyzny w młodym wieku. Jego twarz jest pociągła, oczy ciemne, brwi zrośnięte, ma nos z małym garbkiem, a usta małe, pełne. Jego włosy są krótko przystrzyżone, widać delikatne wąsiki. Ubrany jest w białą koszulę z fantazyjnym węzłem granatowo-szarego krawata i w ciemnogranatowy garnitur. Marynarka z klapami jest zapinana wysoko. Prawa ręka portretowanego jest cofnięta, oparta dłonią o stolik. Na serdecznym palcu widać dwie złote obrączki. Lewa ręka z przodu, podtrzymuje przerzucony przez przedramię płaszcz, w dłoni trzyma popielaty kapelusz. Na brązowym stoliku trzy książki. Wzdłuż lewej krawędzi ciemna brązowa draperia. Tło szarobrunatne, kolory stonowane.
A portrait of Konstanty Zamoyski, shown from the waist up. The image depicts a young man with a drawn face, dark eyes, fused eyebrows, a nose with a small hump, and small, full lips. His hair is neatly trimmed, showing delicate mustaches. He is dressed in a white shirt with a fancy navy-gray tie and a dark navy suit. The jacket with lapels is buttoned high. The portrayed's right hand is withdrawn, resting on the table with his palm. Two gold rings are visible on his ring finger. The left hand, in front, holds a coat draped over the forearm, and in the hand, there is a gray hat. On a brown table, three books. Along the left edge, a dark brown drapery. The background is gray-brown, with subdued colors.
Leopold Horowitz, Portret Anieli Zamoyskiej, 1877 r., olej, płótno, nr inw. MPK/MR/44, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
Portret przedstawia Anielę Zamoyską, żonę I ordynata kozłowieckiego. Przedstawiono młodą kobietę siedzącą na fotelu. Jej tułów i kolana zwrócone są w prawo, głowa w lewo. Prawa ręka wsparta jest na siedzeniu fotela, lewa leży swobodnie na kolanach. Twarz portretowanej jest jasna, jej włosy są w kolorze jasno-orzechowym, zaczesane są do tyłu i upięte wysoko. Czoło zdobi krótka grzywka, a na czubku głowy, we włosy wpięto mały bukiecik kwiatów. Suknia Anieli jest czarna, atłasowa z długimi rękawami udekorowanymi przejrzystymi pasami, które są spięte przy nadgarstkach czarnymi kokardami. Koronka wykańczająca wąski długi dekolt sukni tworzy z tyłu stojący kołnierzyk. Z przodu dekolt zdobi pęk drobnych kwiatków. Przy dekolcie i rękawach suknię ozdobiono białymi koronkami. Obicie fotela jest jasne, w kwiaty. Z prawej strony obrazu draperia czerwono-ugrowa w roślinny wzór zwisając od góry układa się w fałdy na fotelu za portretowaną. Tło szaro-brązowe, barwy stonowane.
A portrait depicting Aniela Zamoyska, the wife of the first Kozłówka ordynat. The young woman is seated in a chair, her torso and knees turned to the right, head to the left. The right hand rests on the chair's seat, and the left lies casually on her knees. The portrayed face is bright, with light-chestnut hair, combed back and tied high. The forehead is adorned with a short fringe, and a small bouquet of flowers is pinned into the hair. Aniela's dress is black, satin, with long sleeves adorned with transparent bands fastened at the wrists with black bows. The lace finishing the narrow V-neck creates a standing collar at the back. In the front, the neckline is decorated with a bunch of small flowers. The dress is ornamented with white lace at the neckline and sleeves. The chair's upholstery is light, with floral patterns. On the right side of the painting, a red-ocher drapery with a floral pattern hangs from above, forming folds on the chair behind the portrayed. The background is gray-brown, with subdued colors.
Atelier fotograficzne Karoli & Push, Portret Marii Alfredowej Potockiej namalowany przez Leopolda Horowitza, Polska, 1886-1890, fotografia zabytkowa, nr inw. MPK/F/364, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
Fotografia zabytkowa przedstawiająca malowany portret Marii Potockiej w ujęciu do kolan. Wizerunek przedstawia dojrzałą kobietę w ciemnej sukni, zwróconą w prawo. Twarz portretowanej pełna, jasna, włosy uczesane z przedziałkiem, kosmyki opadają na czoło, pozostałe ukryte są w udekorowanym błyszczącą galanterią czepcu. Uszy i szyję zdobi biżuteria z masywnych pereł. Suknia jest ciemna, błyszcząca z ciemnymi, połyskującymi aplikacjami. Prawa ręka postaci swobodnie układa się wzdłuż ciała, lewa, ułożona na brzuchu podtrzymuje szal opadający z ramion. Za postacią po stronie lewej portretowanej spuszczona tkanina o roślinnym wzorze. Całość czarno-biała.
A historic photograph depicting a painted portrait of Maria Potocka from the waist up. The image portrays a mature woman in a dark dress, facing to the right. The portrayed face is full, bright, with hair combed with a parting; strands fall on the forehead, and the rest is hidden in a decorated, shiny headdress. Ears and neck are adorned with jewelry made of massive pearls. The dress is dark, glossy, with dark, shiny applications. The right hand of the figure lays freely along the body, and the left, placed on the abdomen, supports a shawl falling from the shoulders. Behind the figure, on the left side, a fabric with a plant pattern is dropped. The entire image is in black and white.
Atelier Ostapowicz/Wybranowski, Portret Alfreda Potockiego namalowany przez Leopolda Horowitza, Lwów, koniec XIX wieku, fotografia zabytkowa, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
Fotografia zabytkowa przedstawiająca malowany portret Alfreda Potockiego, w ujęciu do kolan. Mężczyzna zwrócony jest lekko w lewo. Ma jasne zaczesane włosy i jasny zarost. Ubrany jest w ciemny garnitur, jasną koszulę ze stójką a na ramionach ma zarzucony płaszcz z futrzanym kołnierzem. Lewa dłoń jest ukryta w rękawie płaszcza, prawą podtrzymuje jego brzeg.
A historic photograph depicting a painted portrait of Alfred Potocki, from the waist up. The man is slightly turned to the left. He has light combed hair and light facial hair. He is dressed in a dark suit, a light shirt with a stand-up collar, and on his shoulders, he has a coat with a fur collar. The left hand is hidden in the sleeve of the coat, and the right hand supports its edge.
Josef Löwy, Elżbieta Amelia Eugenia, cesarzowa austriacka, namalowana przez Leopolda Horowitza, Wiedeń, 1899, fotografia zabytkowa, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
Fotografia zabytkowa portretu namalowanego przez Leopolda Horowitza. Portret ukazuje cesarzową Elżbietę Amelię Eugenię, zwaną Sisi. Kobieta w średnim wieku, w ujęciu do kolan, zwrócona en trois quarts w lewo. Twarz portretowanej jest pociągła, włosy uczesane w warkocz, upięte są w formę wysokiego koka. Na czoło opada równo przycięta grzywka. Cesarzowa ubrana jest ciemną elegancką suknię z bufiastymi rękawami i tiulowym i koronkowym dekorem dekoltu. W dłoni trzyma wachlarz i torebkę. W prawym dolnym rogu widoczna jest sygnatura malarza: Horowitz i data 1899 rok. Tło jest neutralne. Fotografia jest półmatowa, w kolorze sepii; naklejona na szarozielony karton firmowy o zaokrąglonych rogach i złoconych fazowanych brzegach. Pod wizerunkiem na kartoniku znak firmowy z dwugłowym orłem i napisem: J. LOWY KAISERL .u.KON. HOF-PHOTOGRAPH WIEN.
A historic photograph of a portrait painted by Leopold Horowitz. The portrait depicts Empress Elizabeth Amelia Eugenia, known as Sisi. A woman in middle age, from the waist up, turned en trois quarts to the left. The portrayed face is drawn, with hair in a braid, pinned into a high bun. A evenly cut fringe falls on the forehead. The Empress is dressed in a dark elegant dress with puffy sleeves and a tulle and lace decoration on the décolleté. In her hand, she holds a fan and a purse. In the lower right corner, the painter's signature is visible: Horowitz and the date 1899. The background is neutral. The photograph is semi-matte, sepia-colored; attached to a gray-green cardboard with rounded corners and gilded beveled edges. Below the image on the cardboard, a company logo with a double-headed eagle and the inscription: J. LOWY KAISERL. u.KON. HOF-PHOTOGRAPH WIEN.
Portret Adama Jerzego Czartoryskiego (1770-1861) |, Leopold Horowitz (1837-1917), Polska, Warszawa, 1887 r., olej, płótno, nr inw. MPK/MR/43, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
Portret księcia Adama Jerzego Czartoryskiego namalowany na podstawie słynnej fotografii Nadara. Przedstawia siedzącego, starego mężczyznę zwróconego w pozie w prawą stronę. Twarz portretowanego pokrywają liczne zmarszczki, wzrok jest przenikliwy. Włosy są siwe, puszyste , miejscami przerzedzone, siwe są również bokobrody. Postać okryta jest ciemnym płaszczem. Na kolanach splecione dłonie.
A portrait of Prince Adam Jerzy Czartoryski based on the famous Nadar photograph. It depicts a seated, old man turned in a pose to the right. Numerous wrinkles cover the portrayed face, and the gaze is piercing. The hair is gray, fluffy, and in places sparse; the sideburns are also gray. The figure is covered in a dark coat, and clasped hands rest on his knees.
Leopold Horowitz, Portret Tomasza Potockiego, wg fotografii Karola Beyera, początek XX wieku, olej, płótno, nr inw. MPK/MR/256, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
Portret Tomasza Potockiego w złoconej, dekorowanej masywnie ramie zwieńczonej herbem rodowym Pilawa portretowanego. Przedstawia starszego mężczyznę siedzącego w fotelu z ciemnozielonym obiciem, ujętego w pozie zwróconej w lewo. Postać widoczna jest do kolan. Twarz Potockiego jest jasna o ostrych rysach, oczy duże ciemne, a nos ostry, spiczasty, Wokół oczu widoczne są zmarszczki. Jego wąsy są siwe obfite, a podbródek porośnięty białą krótką brodą. Włosy ma krótkie, siwe, zaczesane do tyłu i na boki. Ubrany jest w czarny surdut zapięty pod szyją. Ramiona ma okryte płaszczem podbitym, lamowanym szarobrązowym futrem, które z prawego ramienia biegnie wokół, odsłaniając rękę i zawija się na poręczy fotela. Tło gładkie ciemnobrązowe.
Portrait of Tomasz Potocki in a gilded, decorated massive frame crowned with the family coat of arms Pilawa of the portrayed. It depicts an older man sitting in a chair with dark green upholstery, captured in a pose turned to the left. The figure is visible from the waist up. Potocki's face is bright with sharp features, large dark eyes, and a sharp, pointed nose. Wrinkles are visible around the eyes. His mustaches are abundant and gray, and the chin is covered with a short white beard. He has short, gray, combed-back hair. He is dressed in a black frock coat fastened under the neck. The shoulders are covered with a coat lined with brownish-gray fur, which runs from the right shoulder around, exposing the arm and wrapping around the armrest of the chair. The background is smooth, dark brown.
Leopold Horowitz, Portret Józefa Zamoyskiego, 1880, olej, płótno, nr inw. MPK/MR/1381, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
Portret Józefa Zamoyskiego, mężczyzny w średnim wieku, ukazanego w półpostaci, w ujęciu na wprost. Głowa portretowanego zwrócona jest ku prawej. Rysy twarzy są dość ostre z lekkim grymasem. Oczy są niebieskie, duże i głęboko osadzone. Jego wąsy są lekko podkręcone i rudawe. Ciemne włosy uczesane są z przedziałkiem, gładko. Ubrany jest w ciemny płaszcz z dużym wykładanym kołnierzem, w wycięciu którego widoczna ciemna kamizelka i wysoki biały kołnierzyk obejmujący szyję. Tło bardzo ciemne.
Portrait of Józef Zamoyski, a middle-aged man, depicted in half-length, facing straight. The head is turned to the right, with somewhat sharp facial features and a slight grimace. The eyes are blue, large, and deeply set. His mustaches are slightly curled and reddish. Dark hair combed with a parting, smooth. He is dressed in a dark coat with a large lapel, in the cut of which a dark vest is visible, and a high white collar embracing the neck. The background is very dark.
Atelier fotograficzne Imricha E. Rotha w Koszycach, Leopold Horowitz w zaaranżowanym atelier Koszyce, ok. 1867 r., fot. zabytkowa, zbiory Muzeum Wschodniosłowackiego Koszyce
Fotografie zabytkowe przedstawiające w trzech ujęciach artystę przy pracy. Artysta siedzi na krześle i patrzy na widza, w drugim ujęciu stoi i maluje portret na sztaludze, w trzecim ujęciu siedzi na krześle i maluje. Wszystkie trzy scenografie portretowe składają się ze sztalugi, skrzynki z farbami na podłodze i krzesła. Artysta ubrany jest w garnitur, trzyma paletę i pędzel, ma bujne włosy i zarost.
Historic photographs showing the artist in three shots. The artist is seated in the first, looking at the viewer; in the second, he stands and paints a portrait on an easel; and in the third, he sits and paints. All three portrait scenes consist of an easel, a box of paints on the floor, and a chair. The artist is dressed in a suit, holding a palette and brush, with voluminous hair and facial hair.
Leopold Horovitz, Autoportret, 1915.r., olej, płótno, zbiory Muzeum Wschodniosłowackiego w Koszycach
Portret Leopolda Horowitza przedstawiający stojącego mężczyznę w wieku dojrzałym. Zwrócony jest ku patrzącemu. Twarz ma jasną, widoczne zmarszczki i dość głęboko osadzone oczy. Siwe wąsy elegancko podkręcone są ku górze. Prawą dłoń, uformowaną w pięść opiera na policzku, lewą, ledwie widoczną opiera na biodrze. Ubrany jest w ciemny garnitur i jasną koszulę. Na głowie nonszalancko nałożony beret.
A portrait of Leopold Horowitz depicting a mature man. He is facing the viewer with a clear face, visible wrinkles, and deeply set eyes. The elegantly curled gray mustache points upward. His right hand, formed into a fist, rests on his cheek, and his left, barely visible, rests on his hip. He is dressed in a dark suit and a light shirt, and casually wears a beret on his head.
Fotoateliér Heydenhauss & Robert, Leopold Horowitz w swoim atelier w Wiedniu przed portretem córki Zofii, Wiedeń, 29. 4. 1902 r., fotografia kolodionowa, zbiory prywatne rodziny Janousek, źródło: https://www.archinfo.sk/design-art/leopold-horovitz-strateny-najdeny-lost-found.html
Fotografia zabytkowa przedstawiająca wnętrze atelier artysty Leopolda Horowitza. W przestronnym wnętrzu na sztalugach ustawione są portrety. Przy jednym z nich stoi Horowitz odwrócony tyłem do oglądającego, w wystudiowanej pozie przygląda się portretowi młodej dziewczyny. Wiemy, że ten wizerunek, który go tak zaintrygował przedstawia córkę artysty Zofię. Artysta ubrany jest w garnitur, na głowie ma beret.
A historic photograph showing the interior of the studio of the artist Leopold Horowitz. In a spacious interior, portraits are set up on easels. Next to one of them stands Horowitz with his back to the viewer, in a studied pose, examining the portrait of a young girl. We know that the image that intrigued him depicts the artist's daughter, Zofia. The artist is dressed in a suit, wearing a beret on his head.
Armin Horowitz, Projekt plakatu wystawy z okazji setnej rocznicy urodzin Leopolda Horowitza przygotowanej przez Wschodniosłowackie Muzeum w Koszycach, 1938 rok, źródło: https://slovakia.travel/en/leopold-horovitz-lost-found#prettyPhoto
Projekt plakatu do wystawy poświęconej Leopoldowi Horowitzowi w setną rocznicę jego urodzin. W centrum kredką w kolorze czerwonym wpisany w owal wizerunek autoportretu artysty jako mężczyzny w sile wieku. Postać ukazana jest do ramion, jego głowa jest lekko zwrócona w lewo, oczy skierowane wprost na patrzącego. Twarz portretowanego jest szczupła, pociągła, włosy średniej długości, ciemne lekko rozwichrzone. Artysta ma uładzony, ciemny zarost, bujną brodę i długie wąsy. Ubrany jest w bliżej nieokreślony surdut lub garnitur. Tło portretu jest jasne i neutralne. Po obu bokach napisy wysoką i wąska czcionką dekoracyjną, w języku słowackim i węgierskim z informacją o wystawie. Pod wizerunkiem daty życia Leopolda Horowitza 1838-1917 i daty trwania wystawy od 12 marca do 4 kwietnia 1938 roku. Projekt wykonał syn artysty, Armin Horowitz.
Poster design for an exhibition dedicated to Leopold Horowitz on the hundredth anniversary of his birth. In the center, outlined in red pencil, is the image of the artist's self-portrait as a middle-aged man. The figure is shown from the shoulders up, with his head slightly turned to the left, eyes looking directly at the viewer. The portrayed face is slim, drawn, with medium-length dark, slightly tousled hair. The artist has a neatly arranged, dark beard, and long mustaches. He is dressed in an indistinct overcoat or suit. The background of the portrait is bright and neutral. On both sides, there are inscriptions in high and narrow decorative fonts, in Slovak and Hungarian, with information about the exhibition. Below the image are the dates of Leopold Horowitz's life, 1838-1917, and the exhibition's duration from March 12 to April 4, 1938. The design was created by the artist's son, Armin Horowitz.