- Strona główna
- Ekspozycje
- Czasowe
- W ramie zamknięte 2023
- Bronisław Kopczyński

Bronisław Kopczyński, „Kamienne Schodki” – Stara Warszawa”, 1944 r., akwarela, tektura, 58 x 45 cm, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, MPK/SW/757
Wrzesień wita nas pełną uroku i młodopolskiego wdzięku akwarelą „Kamienne schodki w Warszawie” z cyklu „Stara Warszawa” (1944). To emblematyczne miejsce na mapie warszawskiej Starówki czaruje od dziesięcioleci. Sprawia, że odbudowany w latach 50. XX w. kwartał miasta nie jest tylko makietą, ale ma klimat, nastrój paryskich czy włoskich uliczek. Ukryta, wąska i stroma staromiejska uliczka, składająca się wyłącznie ze schodów, łączy tę część Starego Miasta z terenami nad Wisłą. Nie bez kozery, Kamienne schodki stały się planem wielu polskich filmów (m.in.: „Małżeństwo z rozsądku” /reż. Stanisław Bareja, 1966/, „Lekarstwo na miłość” /reż. Jan Batory, 1966/, serial „Zmiennicy” /reż. Stanisław Bareja, 1986–87/, „Och Karol 2” /reż. Piotr Wereśniak, 2011/. W roku 1970 śpiewała o nich swym słowiczym głosem także Irena Santor w piosence „Kamienne schodki” właśnie.
Autorem prezentowanej pracy jest Bronisław Kopczyński (1882–1964), uczeń między innymi Teodora Axentowicza i Leona Wyczółkowskiego – stąd w jego pracach te młodopolskie nostalgie, meandrujące linie i wielka wrażliwość na kolor. Kopczyński znany jest głównie jako piewca Warszawy – ukochał ją najbardziej, czemu dawał wyraz w licznych akwarelach, litografiach i rysunkach. Unieśmiertelnił czarowne podwórka, zaułki, miejsca mniej znane.
Nie tylko stolica była przedmiotem jego plastycznych peregrynacji. Interesował się zabytkową architekturą polskich miast i miasteczek. Prace Kopczyńskiego są do dziś nie tylko źródłem artystycznych wzruszeń, ale kapitalną pod względem ikonograficznym dokumentacją historii architektury i założeń przestrzennych w Polsce. Współcześni artyście krytycy sztuki nazywali go „inwentaryzatorem”.
Baśniowy klimat tych przedstawień nie odejmuje im nic z realistycznego przekazu, skrupulatności w oddawaniu detali architektonicznych – są swoistą podróżą w czasie i przestrzeni, którą możemy odbywać wciąż na nowo. W niemieckiej terminologii historii sztuki (w tym kraju, w XIX wieku narodziła się historia sztuki jako dziedzina nauki), istnieje kapitalne określenie, trudne do dosłownego przetłumaczenia na język polski. To tzw. Die Stimmung, czyli nastrój. Jednak to dużo więcej. To rodzaj aury bijącej z obrazu, która ewokuje błogie zauroczenie, dzięki czemu dzieło nas urzeka, chcemy patrzeć na nie wciąż i wciąż …. Kwestie kompozycji, koloru, tematu mają tu oczywiście niebagatelne znaczenie, ale istnieje jeszcze coś nieuchwytnego.
Z tą malowniczą uliczką wiąże się jeszcze jedna ciekawostka, otóż w grudniu 1806 r. spacerował nią Napoleon Bonaparte w towarzystwie księcia Józefa Poniatowskiego. Szli podziwiać bieg Wisły.
W jednym z dawnych przewodników po Warszawie czytamy: „Zaczątkiem Warszawy była osada rybacka, dzieje której brną w pomroce wieków, rozciągającej się najprawdopodobniej w okolicach dzisiejszej ulicy Rybaki".
Bronisław Kopczyński jest autorem polichromii w kościołach św. Katarzyny oraz Matki Boskiej Zwycięskiej w Warszawie. Jest również autorem książki pt.: „Przy lampce naftowej. Wspomnienia o dawnej Warszawie, Krakowie, wędrówkach z farbami, spotkanych ludziach, 1882–1952”, wydanej przez warszawskie wydawnictwo „Czytelnik” w roku 1959.
Wykonał także pięćdziesiąt akwarel i litografii z widokami Lublina, a także dwie akwarele z 1918 roku, dokumentujące odkrywanie fresków w kaplicy zamkowej w Lublinie.
Z twórczością Bronisława Kopczyńskiego związany jest jeden z najbardziej dramatycznych momentów w międzywojennej historii Polski – obraz tego właśnie artysty był jednym z ostatnich, które oglądał w gmachu warszawskiej „Zachęty” Gabriel Narutowicz zanim dosięgły go kule zamachowca, związanego z obozem Endecji, malarza Eligiusza Niewiadomskiego.
Bronisław Kopczyński jest ojcem Bronisława Onufrego Kopczyńskiego, kompozytora, dyrygenta, krytyka muzycznego. Najbardziej znanym dziełem muzycznym Kopczyńskiego juniora jest pieśń Uderzeniowych Batalionów Kadrowych „Wymarsz Uderzenia” („A jeśli będzie wiosna”).
Podpisydo fotografii:
1. Bronisław Kopczyński, „Kamienne Schodki” – Stara Warszawa”, 1944 r., akwarela, tektura, 58 x 45 cm, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, MPK/SW/757
2. Maksymilian Gierymski, „Ulica Kamienne Schodki w Warszawie”, 1870–1872, gwasz, papier 21,5 x 16 cm, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ulica_Kamienne_Schodki_w_Warszawie#/media/Plik:Gierymski_Stone
3. Bronisław Kopczyński, zdjęcie z książki „Bronisław Kopczyński. Malarz Warszawy”, 1966 r, https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=bronis%C5%82aw+kopczy%C5%84ski#vhid=A3D7gTSUmSpUTM&vssid=l
4. Bronisław Kopczyński, „Dawna Warszawa. Kobziarz”, litografia, 48,5 x 32,5 cm” https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=bronis%C5%82aw+kopczy%C5%84ski#vhid=kaT7b3LoseaoxM&vssid=l
5. Portal Kamienicy pod św. Anną, Rynek Starego Miasta 31, Warszawa, 2022 r. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Portal_at_Kamienica_pod_%C5%9Bw._Ann%C4%85,_Old_Town_in_Warsaw,_2022.jpg?uselang=pl
6. Bronisław Kopczyński, „Winiarnia Staromiejska”, litografia, karton, 48 x 32 cm https://www.sda.pl/aukcja/obiekty/bronislaw-p-kopczynski-winiarnia-staromiejska,7682,pl
7. Bronisław Kopczyński, „Ratusz w Tarnowie”, 1923 r., akwarela, papier; 46 x 34 cm https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=ratusz+w+tarnowie+bronis%C5%82aw+kopczy%C5%84ski#vhid=3JY0GIr_OuhZmM&vssid=l
8. Bronisław Kopczyński, „Ulica Rybaki w 1919”, tusz lawowany, (papier?) http://www.warszawska.info/srodmiescie/rybaki-historia.html_Stairs_Street.jpg
9. Bronisław Kopczyński, „Pałac Sztuki” (Gmach Warszawskiej Zachęty Sztuk Pięknych), 1922 r., akwarela, papier, 80 x 100 cm https://www.dwutygodnik.com/artykul/10452-ten-obraz.html

Bronisław Kopczyński, „Kamienne Schodki” – Stara Warszawa”, 1944 r., akwarela, tektura, 58 x 45 cm, zbiory Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, MPK/SW/757

Maksymilian Gierymski, „Ulica Kamienne Schodki w Warszawie”, 1870–1872, gwasz, papier 21,5 x 16 cm, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ulica_Kamienne_Schodki_w_Warszawie#/media/Plik:Gierymski_Stone

Bronisław Kopczyński, zdjęcie z książki „Bronisław Kopczyński. Malarz Warszawy”, 1966 r, https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=bronis%C5%82aw+kopczy%C5%84ski#vhid=A3D7gTSUmSpUTM&vssid=l

Bronisław Kopczyński, „Dawna Warszawa. Kobziarz”, litografia, 48,5 x 32,5 cm” https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=bronis%C5%82aw+kopczy%C5%84ski#vhid=kaT7b3LoseaoxM&vssid=l

Portal Kamienicy pod św. Anną, Rynek Starego Miasta 31, Warszawa, 2022 r. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Portal_at_Kamienica_pod_%C5%9Bw._Ann%C4%85,_Old_Town_in_Warsaw,_2022.jpg?uselang=pl

Bronisław Kopczyński, „Winiarnia Staromiejska”, litografia, karton, 48 x 32 cm https://www.sda.pl/aukcja/obiekty/bronislaw-p-kopczynski-winiarnia-staromiejska,7682,pl

Bronisław Kopczyński, „Ratusz w Tarnowie”, 1923 r., akwarela, papier; 46 x 34 cm https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=ratusz+w+tarnowie+bronis%C5%82aw+kopczy%C5%84ski#vhid=3JY0GIr_OuhZmM&vssid=l

Bronisław Kopczyński, „Ulica Rybaki w 1919”, tusz lawowany, (papier?) http://www.warszawska.info/srodmiescie/rybaki-historia.html_Stairs_Street.jpg

Bronisław Kopczyński, „Pałac Sztuki” (Gmach Warszawskiej Zachęty Sztuk Pięknych), 1922 r., akwarela, papier, 80 x 100 cm https://www.dwutygodnik.com/artykul/10452-ten-obraz.html